Alt om skøyter
Skøyter - Alt om skøyter

2016:

  1. Jeg glemte å gjøre ferdig lista over bestenoteringer av utenlandske løpere på side 16 og 17 før boka gikk i trykken, slik at flere noteringer mangler. Noen norske fra lista jeg kopierte fra står der i stedet. Den korrekte lista kan lastes ned her: bestenoteringer av utlendinger på norsk bane
  2. Det mangler parenteser rundt de uoffisielle 10 000 m-rekordene til Harald Hagen, Peder Sinnerud og Karinius Larsen-Stai på side 29.
  3. Øivind Øiseth har gjort meg oppmerksom på flere feil og skal ha en slik «sjekk»: På side 11 er det feil årstall på mesterskapsrekorden i mini-trekamp i junior-NM for kvinner. Det står 1936. Det riktige skal være 1971.
  4. Hege Bøkkos vinnerserie da hun satte mesterskapsrekord for sprint-NM junior var ikke 40,24 – 1.21,62 – 40,71 – 1.21,53, men 40,20 – 1.19,10 – 40,12 – 1.20,02.
  5. Hedvig Bjelkevik hadde naturligvis ikke 39,82 og 39,69 da hun satte mesterskapsrekord i 2 x 500 m i junior-NM enkeltdistanser, men 44,08 og 43,52.
  6. På side 16 har andre 500 m i den uoffisielle norske innenlandsrekorden på 2 x 500 m til Linda Olsen blitt 40,75. Den skal være 40,71.
  7. På side 179, liste over norske juniormestere, står Martine Ripsrud feilaktig som Marte.
  8. På side 188 under norges 15 beste kvinner sist sesong har Frida van Megen mista n-en til slutt i etternavnet.
  9. Harald Frodesen har gjort meg oppmerksom på at verdensrekorden på 10 000 m til Jaap Eden på 19.12,4 fra VM på Saltsjöbaden i Stockholm 10. februar 1894 mangler i rekordhistorikken (også på side 29), og har altså rett til en premie.
  10. Rune Anda har gjort meg oppmerksom på at årstallet til Kupperns norgesrekord på 10 000 m (15.42,9) på side 59 er feil. Det står 1948 og skal være 1964. Han skal få sjekk.
  11. Arild Jensen får feilsjekk for noe han oppdaga på side 102. Peder Østlunds norske 500 m-rekord på 46,6 er offisiell og ikke underkjent på grunn av manglende dopingkontroll. Fotnotereferansenummeret 1 er feil, det skal være 3, som viser til at banen han satte rekorden på heter «Kalvskindet».
  12. Christen Moe påpeker at de thailandske rekordene til Bertha Hognestad er utelatt. De er (20. novemner 2015):
           48,68 Hamar 14.11.2015
         1.41,01 Hamar 15.2.2015
         2.37,19 Hamar 14.2.2015
  13. Og så fant jeg sjøl en feil på side 142: Tidene for de tre beste på 3000 m i EM for kvinner 2008 var ikke 6.11,78, 6.17,45 og 6.17,69, men 4.01,67, 4.02,14 og 4.03,40.
  14. På side 145 er passeringstidene for mesterskapsrekorden og verdensrekorden bytta om. De er riktige, men verdensrekordpasseringene skal stå nederst, som på side 144.

2017:

  1. Flere har påpekt at datoene for de siste verdensrekordene for menn i rekordlistene er feil. De skal være 20. november 2015 for Kulizjnikov og 21. november 2015 for Bloemen.
  2. Brynjar Haarberg har påpekt at tidene til Shani Davis for mesterskapsrekorden sammenlagt i VM (side 9) er feil, de skal være de samme som i verdensrekorden (side 7).
  3. Han påpeker også at tidene for mesterskapsrekorden til Hege Bøkko i junior-NM sprint (side 13) er feil. De skal være 40,20 - 1.19,10 / 40,12 - 1.20,02.

1917:

  1. Siste distanse i NM 1916 var naturligvis 5000 m, ikke 10000 m, som det gr fram av side 44